keskiviikko 1. joulukuuta 2010

Uskotko Joulupukkiin?

Elämysklubi otti aimoaskeleen kohti joulua paitsi nauttimalla 25.11. vuoden viimeisen klubillisen myös keskustelemalla nimenomaisesti Rovaniemen joulubrändityöstä.

Sanoista teoiksi

Koska paikan brändi on kaikkien asia, pidettiin alustukset tavallista napakampina ja keskusteluun varattiin enemmän aikaa. Alustajat olivat tällä kertaa ennestään tuttuja kasvoja, klubiemäntä Sanna Tarssanen LEOsta ja toista kertaa lavalla istunut Sanna Kortelainen Rovaniemen Kehityksestä.
Sanna T. kertoi ensin siitä, miten brändi on Rovaniemen yhteisöllisessä prosessissa kiteytetty ja miksi juuri Rovaniemellä tällaista joulubrändäystä on perusteltua tehdä. Hän jakoi kiitosta Teemu Moilaselle, joka on johtanut brändityöskentelyä. Moilasen Elämysklubillakin esittelemänä lähtökohtana on ollut ensin löytää yhteinen hiili, johon voisi puhaltaa, ja sitten saada se hehkumaan kirkkaana porukalla puhaltaen. Joulupukin virallisena kotikaupunkina Rovaniemellä on loistavat puitteet nykyistä laaja-alaisemmalle jouluteeman kehittämiselle.

Sanna K. kuvasi, miten brändityö on edennyt ja mitä on tarkoitus tehdä seuraavaksi. Hän listasi konkreettisia toimenpiteitä kuten arvojen määrittelyn, joulukartan kaupungin jouluhenkisistä palveluista, keskustan poroparkin, kolmatta sataa tarinapalaa ja vinkkiä Rovaniemestä joulukaupunkina sekä matkailuyritysten laatuhankkeen. Näitä saa ja pitää haastaa! Entä miltä kuulostaa, jos työhaastattelussa varmistettaisiin lopullinen sopivuus kysymällä: ”Uskotko Joulupukkiin?”. Sanna K. kannusti myös esittäytymään maailmalla tuohon tapaan – ”Olen (oma nimi) ja uskon Joulupukkiin.”

Ask not what Rovaniemi can do for you…

Brändityön kulminaatiopisteiksi voidaan kiteyttää nämä:
• monialaiset kohtaamiset, jotka aikaansaavat luovuutta
• Joulupukkikeskeisyydestä joulun arvoihin asenteena ja toimintana
• uskottava, kerroksellinen ja jatkuvuutta luova ympärivuotinen teema
• eihän joulu x 24/7 – 365 päivää – 360ͦ aiheuta samanlaista ähkyä kuin jouluruoka?
• eihän jouluteema jämähdä vain tietyn ajanjakson fasadiksi?

Rovaniemen joulubrändityöryhmä on selkeästi lukenut Kahlil Gibraninsa kuin JFK: mitä sinä itse voisit tehdä asioiden eteen. On annettava kredittiä ryhmälle siitä, miten rehdisti ja avoimesti se on osallistanut monenlaisia joulumielisiä.

Keskustelu aaltoili kolmessa isommassa aihepiirissä: 1) joulumielisten yhteen kokoaminen ja aktivoiminen (esim. ”lisää lähettiläitä”), 2) arvojen konkretisoiminen (esim. ”voivatko matkailijat sanoa nähneensä Joulupukin vai jopa tuntevansa hänet ja aistivansa hänen arvomaailmansa ja energiansa kaupungin yllä?”), ja 3) vinkkejä ja haasteita (esim. teeman ympärivuotisuus, joulunäytelmän uusi tuleminen, Pajakylä pajakylänä).

Mitä mieltä sinä olet esimerkiksi joulubrändimme elementeistä: Joulupukki, elävät tarinat, aitous, antaminen&välittäminen, luovuus&yllättävyys ja kaikkialla läsnä oleminen? Mitä sinä meinaat tehdä Rovaniemen jouluhengen eteen?


m i k a .

1 kommentti:

Johan kirjoitti...

G'day Mika and others attending the Christmas branding session at the Elamysklubi. Pity I missed the session, but nice to read the brief summary - my reply to Mika's final questions (Mitä mieltä sinä olet esimerkiksi joulubrändimme elementeistä):

Joulupukki: Well, Santa is a valid concept all over the world, and reasonably apolitical, and to an extent even void of religious connotations (beyond being named after a Catholic saint in the Anglophone world) - thus a good symbol for the joy and family values that he is supposed to be representing. In short a reasonable representative for a neutral country like Finland, and especially Lapland in the world tourism competition

elävät tarinat: Going back to my own research - a consistent narrative is what attractions are all about. By keeping a fluent and positive narrative going in all publications and public/business material the overall brand of Rovaniemi as the Christmas town will be enhanced.

aitous: This should be looked at in a manner that goes beyond object authenticity and looks at existantial (Wang, 1999) and performative authenticity (Knudsen and Waade, 2010). What people come for to Rovaniemi and Lapland is not an object authenticity - the 'true Santa' is hardly on anybody's mind, it is the experience made up of the location, the climate and the stories that makes the place worthwhile - so 'authenticity' should be used in a careful measure.

antaminen&välittäminen: Sadly little giving goes on in Rovaniemi in my mind - of course I'm not expecting to get heaps of things for free, but when I have to pay at times quite outrageoulsy for each service then it's hard to see the connection between the spirit of giving and caring and what visitors experience. Maybe some more sponsored 'gifts' could be added to the visitor experience package?

luovuus&yllättävyys ja kaikkialla läsnä oleminen? - Hard asks, to be creative includes both knowing what works, and what should be changed - and surprises are inherently hard to keep surprising for a long time. Whilst both of these have an incridible power they simultaneously require on-going work. Re-thinking what is on offer would be a first step, what are the elements that makes a visitor satisfied? How could those moments be multiplied and transformed in order to be all-inclusive and still feel real, surprising and innovative?

Mitä sinä meinaat tehdä Rovaniemen jouluhengen eteen? - Continue telling the world that the real Santa lives in the Finnish Lapland - which sort of makes sense when Christmas here is celebrated in the middle of the summer - Santa's clothes look terribly hot on the beach!